جمعه ۳۱ فروردین ۰۳

حفاظت از مرز ها در دوران پسا كرونا

طراحي و بهينه سازي سايت

حفاظت از مرز ها در دوران پسا كرونا

۳۸ بازديد

 

بيش از يك سال از شيوع ويروس مرگبار كرونا در سرتاسر دنيا مي گذرد. بيش از دو سوم مردم جهان در اين يك سال فقير تر شده اند و البته بر اساس آمار بر ثروت عده محدودي نيز افزوده شده است. با شيوع كرونا بسياري از مشاغل به شكل زنجيره اي بسته شدند و البته به دلايل امنيتي بسياري از مرزها نيز با محدوديت هاي عبور و مرور شديد روبرو شدند تا سفر و تجارت نيز با اختلال جدي روبرو شود. چنين محدوديت هايي در بعد از جنگ جهاني دوم بي سابقه بوده است و در نتيجه اين موضوع نياز به  يك سيستم يكپارچه نظارتي براي بررسي عبور و مرور از مرز ها و بهتر است بگوييم حفاظت از مرزها را در تمام كشور ها به ميان آورده است.

چالش هاي جديد كنترل مرز ها

همانطور كه گفتيم دولت ها در سال گذشته ناگهان با فشار شديد وقايع ناشي از شيوع ويروس كرونا مواجه شدند؛ چرا كه بايد زيرساخت هاي مرزي را بازبيني مي كردند؛ زيرساخت هايي كه ده ها سال است در جايي مانند اتحاديه اروپا عملا وجود ندارد.

البته اين مشكل تنها مختص اتحاديه اروپا نيست. اين موقعيت براي تمام جهان، جديد و غير عادي بوده و بسياري از كشورها نيز با نبود اطلاعات، منابع و هماهنگي كافي بين مسئولين و سازمان هاي مربوطه دست و پنجه نرم مي كنند.

اين مشكلات اجرايي، سؤالاتي را در سطح جهاني به وجود آورد مبني بر اينكه آيا كنترل مرزها و حفاظت از مرزها در هنگام وقوع حوادثي مشابه كرونا اثربخشي كافي را دارد؟ مرزهاي امروزي كشورها تا چه حد براي شرايط اضطراري آماده هستند و مديريت مرزها در جهان پس از كرونا چگونه خواهد بود؟

توجه به مسئله حفاظت مرزها

كاملا مشهود است كه بيماري كرونا و فراگير شدن آن در سرتاسر جهان يك تلنگر بزرگ براي سلامت عمومي بود و اين موضوع را به عنوان يك چالش جهاني در پيش روي سيستم هاي بهداشتي قرار داد كه آيا توان مقابله با بيماري هاي همه گير را دارند يا نه. اما با وجود تمام تلاش هايي كه در جهت متوقف ساختن شيوع ويروس كرونا صورت گرفت، بسياري از كشورها توجه و تمركز خود را علاوه بر سيستم هاي بهداشتي بر مشكلات حفاظتي اين ويروس نيز معطوف كردند؛ موضوعاتي مانند تروريسم داخلي، قاچاق مواد مخدر و البته جنگ ها و مهاجرت هايي كه از پس اين بحران ها شكل مي گيرد موضوعاتي بود كه در كنار شيوع ويروس كرونا به شدت مورد توجه بايد قرار مي گرفت.

به دليل مشكلات كاهش بودجه، پرسنل و زمان، بسياري از تسهيلات پر خطر و حساس نظير فرودگاه ها، نيروگاه هاي هسته اي و مراكز نظامي، نصب سيستم هاي حفاظتي ضروري را متوقف ساخته اند. همه ما مي دانيم كه بدون وجود سيستم هاي مناسب، اين تسهيلات حساس نسبت به حملات و قاچاق كالا، آسيب پذير مي شوند.

افزايش قاچاق مواد مخدر

شايد نگران كننده ترين موضوع آن باشد كه مجرمين سازماندهي شده در دوران پاندمي، فعال باقي ماندند و حتي ميزان فعاليتشان را گسترش داده اند. اگرچه كرونا، رشد اقتصادي را تقريباً در تمامي صنايع كاهش داد، اما در قاچاق مواد مخدر سراسر جهان افزايش قابل توجهي داشته است. بنابراين همين موضوع لزوم توجه ويژه براي حفاظت از مرزها را بيش از گذشته نشان مي دهد.  در واقع، در طي شش ماه اول سال 2020، ورود غير قانوني مواد مخدر در برخي كشورهاي اتحاديه اروپا به بيش از دو برابر ميانگين ده سال گذشته آن رسيده است.

با توجه به اجراي قوانين فاصله گذاري اجتماعي و افزايش محدوديت در ترددها، قاچاقچيان مواد مخدر، به روش هاي جديدي مانند شبكه هاي اجتماعي و اپليكيشن هاي برقراري ارتباط روي آوردند.

با اين حال، اگرچه قوانين تغيير كرده است، اما هنوز جلوي حمل و نقل مقادير عظيم مواد مخدر گرفته نشده است. با وجود كنترل مرزها، حمل و نقل تجاري مداوم كالاها بدان معنا است كه تجارت مواد مخدر همچنان ادامه دارد.

بيشتر بخوانيد:   تي وي تي   قيمت دوربين مداربسته

 افزايش سرعت واكنش دهي

نگاه كارشناسانه به موضوع حفاطت از مرزها ايجاب مي كند كه بحث حفاظت از مرزها را بعد از پايان يافتن پاندمي بايد با سرعت بيشتر به تكنولوژي هاي جديد مجهز كرد تا بتوان از سو استفاده مجرمين و تروريست ها از ضعف هاي بنيادين و زيرساختي در اين حوزه جلوگيري كرد. بنابراين بهبودي شرايط پاندمي بايد با حفاظت كارآمد و قدرتمند در تمامي بخش ها همراه باشد. پاندمي كرونا خلاء بين مديريت كنوني و سيستم هاي حفاظتي كه هم اكنون راه اندازي شده است را برجسته تر ساخت؛ كه نياز به قابليت نصب سريع تجهيزات حفاظتي در شرايط اضطراري را نشان مي دهد.

يكي از موضوعات ديگر در بحث حفاظت از مرزها اين است كه بايد هماهنگي دقيقي بين موسسات و مراكز كنترل مرز ايجاد شود، شيوع كرونا باعث شد كه تمام اين فرآيند هاي همكاري به چالش كشيده شود و عدم هماهنگي آنها بر همه عيان شده است. به عبارتي دقيق تر اگر قدم هاي مهم و هماهنگ براي اين موضوع برداشته نشود صرف تقويت بازرسي افراد، وسايل نقليه و كالاها چندان اثر بخش نخواهد بود. اين موضوع بيش از پيش لزوم استفاده از سيستم هاي امنيتي يكپارچه را نشان مي دهد.

اهميت سيستم هاي بازرسي در مرز ها

سيستم هاي حفاظت مانند تجهيزات بازرسي اشعه ايكس يا x-ray مي توانند در ايجاد اين هماهنگي و افزايش حفاظت بسيار مؤثر باشند؛ چرا كه به مراكز مرزي پشتوانه اطلاعاتي مورد نيازشان را ارائه مي كند، به ويژه زماني كه منابع كم هستند و زمان از حساسيت بالايي برخوردار است. براي مثال، اين تجهيزات بازرسي مي توانند كالاهاي قاچاقي نظير مواد مخدر، مواد منفجره يا اسلحه را به آساني و به سرعت تشخيص دهند. راهكارهاي موبايلي نيز مي توانند به سرعت راه اندازي شوند تا لايه اضافه تري از حفاظت فيزيكي را در هر جا و هر زماني كه نياز داشته باشيد، در اختيارتان قرار دهد.

بيشتر بخوانيد:   هايك ويژن    نصب دوربين مداربسته  

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.