جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

ويدئو بالون (Video Balun) در دوربين مداربسته

۱۱۵ بازديد


ويدئو بالون (Video Balun) در دوربين مداربسته

 

ويدئو بالون : در نصب دوربين هاي مداربسته تجهيزات و وسايل مختلفي مورد استفاده قرار مي گيرند كه با توجه به مكاني كه دوربين ها نصب مي شود يا قابليت هايي كه از نصب دوربين هاي نظارتي مورد نياز است از وسايل استفاده مي شود. يكي از تجهيزات مورد استفاده در پروژه هاي نظارت تصويري ويدئو بالون است. دستگاه ويدئو بالون Video Balun كه با نام UTP balun هم به آن گفته مي شود، يك دستگاه الكترونيكي است كه در نصب دوربين هاي مداربسته از اين دستگاه براي تقويت كردن سيگنال هاي الكتريكي در هنگام كابل كشي استفاده مي شود. اين دستگاه براي نصب سيستم هاي مداربسته آنالوگ در پروژه هاي بزرگ بسيار مهم و كاربرديست.

 

 

نحوه عملكرد دستگاه ويدئو بالون

همانطور كه در بالا اشاره كرديم ويدئو بالون يك دستگاه تقويت كننده سيگنال الكتريكي است اما اين واژه از كجا آمده است؟ واژه Balun در واقع از ادغام دو واژه (balance+unbalance) متقارن+نامتقارن ايجاد شده است. وظيفه دستگاه ويدئو بالون ايجاد توازن در سيگنال هاي ارسالي در دوربين هاي مدار بسته آنالوگ است.

 

اگر بخواهيم عملكرد Video Balun در سيستم هاي نظارتي را دقيق تر توضيح دهيم مي توان چنين گفت كه در ساختار نصب دوربين هاي مدار بسته آنالوگ اطلاعات تصويري از دوربين به صورت سيگنال به دستگاه ضبط كننده (DVR) ارسال مي شود. نكته مهم در خصوص ارسال سيگنال ها اين است كه سيستم ارسال سيگنال در دوربين هاي مداربسته يك سيستم نامتقارن است. بدين معني كه در اين سيستم ها سيگنال از طريق دو عدد سيم مختلف(داخل كابل كواكسيال) كه يكي وظيفه ارسال و انتقال سيگنال را بر عهده داشته و ديگري بعنوان شيلد آن را در بر مي گيرد، ارسال مي گردد. وظيفه شيلد هم در اين ميان كاهش ميزان نويزهاي محيطي است كه مي تواند تصوير ما را دچار مشكل كند.

 

در اين ميان وظيفه دستگاه Video Balun تبديل سيگنال نامتقارن به سيگنال متقارن است. ساختار ويدئو بالون در واقع از يك جفت سيم به هم تنيده شده ي بدون شيلد محافظ تشكيل شده است كه قادر خواهد بود اطلاعات تصاوير را به مسافت هاي بسيار طولاني تر از كابل كواكسيال ارسال نمايد.

 

بيشتر بخوانيد: دوربين هايك ويژن

 

انواع ويدئو بالون

 Passive Video Balun

نوع ساده اي از ويدئو بالون است كه هيچ گونه عملكرد تقويتي بر روي سيگنال ها انجام نمي دهد. بنابراين تنها كاري كه ويدئو بالن پسيو انجام مي دهد اين است كه سيگنال را از حالت نامتقارن به سيگنال هاي متقارن تبديل مي كند. مزيت اين نوع از ويدئوبالون ها اين است كه نياز به منبع تغذيه ندارند. قابليت انتقال سيگنال در ويدئو بالون هاي پسيو تا مسافت هاي 600 الي 1000 متري است. ويدئو بالون پسيو را با نام علمي Video Balun Autotransformer نيز مي شناسند.

 

 

 Active Video Balun

در اين نوع از ويدئو بالون ها علاوه بر ايجاد سيگنال هاي متقارن عمل تقويت سيگنال نيز انجام مي شود. ويژگي اصلي اين نوع Video Balun قابليت ارسال سيگنال تا مسافت هاي طولاني تر است. همچنين بسته به نوع كابل استفاده شده مي توانند اطلاعات را تا فاصله 1500 متري ارسال نمايند. لازم به ذكر است كه Video Balun هاي اكتيو نيازمند منبع تغذيه هستند و استفاده از آنها پر هزينه تر خواهد بود.

 

مقالات مرتبط براي مطالعه بيشتر:

AGC در دوربين مداربسته

چيپ تصوير DIS در دوربين مدار بسته

قابليت تشخيص عبور از خط (line crossing) در دوربين مدار بسته

معايب انتقال تصوير دوربين مداربسته با تلگرام

 قابليت تشخيص دستكاري (Tamper Detection) در دوربين مداربسته

سنسور PIR چيست؟

تست فلوك Fluke دوربين مداربسته

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.