جمعه ۳۱ فروردین ۰۳

سيستم روشنايي در شهر هوشمند

طراحي و بهينه سازي سايت

سيستم روشنايي در شهر هوشمند

۱۱۷ بازديد


سيستم روشنايي در شهر هوشمند

 

 

سيستم روشنايي شهر هوشمند : هوشمندسازي محيط زندگي در چند سال اخير به يك ضرورت براي تحولات آينده زندگي بشر تبديل شده است. عبارت شهرهاي هوشمند موضوعي است كه در سرتاسر دنيا پروژه هايي را به اين نام مي توانيد شناسايي كنيد و حتي در برخي از شهرهاي معروف دنيا مانند بارسلون در اسپانيا، دبي و توكيو حركت هاي بزرگي در اين مسير انجام شده است كه نويد چشم اندازهاي تغييرات بزرگ در آينده را مي دهند. موضوعي كه در اين مطلب مي خواهيم به آن بپردازيم بحث روشنايي معابر و فضاهاي عمومي شهري در شهرهاي هوشمند است اما شايد بهتر باشد قبل از هر چيز يك تعريف مشترك از شهر هوشمند ارائه دهيم.

 

در يك تعريف ساده چنين گفته مي شود كه شهر هوشمند، شهري است كه فرصت‌هاي جديد براي استفاده از فضاهاي عمومي و بهبود كيفيت زندگي ساكنان خود را به يكديگر پيوند مي‌دهد و آماده ارائه بهترين‌ها و جديدترين‌ها در اين زمينه است.

از سوي ديگر براي ايجاد روابط جديد بين كاربران و فضاي اطراف آن‌ها در يك شهر هوشمند، تجزيه و تحليل محيط شهري، همچنين كشف نقاط قوت و ضعف، درك پويايي اجتماعي، حفظ هويت و تقويت ميراث مادي و غيرمادي آن ضروري است. علاوه بر اين هر پروژه‌اي نياز به يك برنامه تنظيم ‌شده دارد كه به كمك آن بتوان پس از شناسايي نيازهاي واقعي شهر بهترين استراتژي را تعيين كرد و ارائه داد.

 

نكته مهم در خصوص هوشمندسازي سيستم روشنايي يك شهر اين است كه اين سيستم در تمام نقاط شهر به شكل يكنواخت توسعه مي يابد و در نتيجه به دليل فراگير بودن اين سيستم حتي در جاده هاي بين شهري مي تواند به عنوان يك زيرساخت سطح اول براي استفاده از ديگر تكنولوژي هاي اينترنت اشياء نيز مورد استفاده قرار گيرد.

براي مثال سيستم‌ روشنايي هوشمند (SLS)، راهكاري براي ادغام حسگرهاي پيشرفته در ساختار ارتباطات روشنايي عمومي است كه در آن لامپ‌ها به “جمع‌كننده داده” تبديل مي‌شود. در اين سيستم لامپ‌ها به واسطه مجموعه‌اي از سنسورها، مي‌تواند داده‌هاي مربوط به عملكرد خود در محيط، براي مثال در طول برگزاري رويدادها و نيز تطابق با وضعيت تردد مردم را جمع‌آوري و آن‌ها را به بخش خدمات عمومي ويژه ارسال كند.

اطلاعات جمع آوري شده از سيستم روشنايي هوشمند در يك شهر مي تواند مقدمات توسعه و هوشمند سازي هاي آينده را نيز فراهم كند. اطلاعات جمع آوري شده در چنين سيستمي مي تواند براي تصميم گيري هاي مقامات شهري، مديران و اپراتور هاي تصميم گيري مورد استفاده قرار گيرد.

 

 

· سيستم مديريت از راه دور:  سيستم كنترل زيرساخت ها قطعا بايد از راه دور انجام پذير باشد. چنين سيستمي توانايي تنظيم و ايجاد برنامه هاي كاهش دهنده نور در يك منطقه به همراه ارائه گزارشات انرژي و عيب يابي براي هر نقطه نوري در شبكه را دارا است. چنين سيستمي توانايي كاهش مصرف انرژي و همچنين كاهش زمان تعميرات و بهبود كيفيت نگهداري سيستم روشنايي را به همراه دارد.

· تعيين نقاط دسترسي Wi-Fi براي تقويت شبكه ارتباط عمومي. جهان امروز جهان اينترنت و گوشي هاي هوشمند همراه شهروندان است و در نتيجه هوشمندسازي بدون ايجاد بستر هاي WI-Fi عملا غير ممكن است.

· نظارت تصويري: افزايش سطح ايمني، تعيين قابليت استفاده از تمامي مكان‌ها در شب علاوه بر روز، اقدامات بازدارنده آشوبگري‌ها و خرابكاري‌ها.

· پخش صدا: سيستم‌هاي تقويت شده براي پيام‌هاي صوتي يا موسيقي. در شهرهاي امروز كمبود يك سيستم صوتي يكپارچه شهري براي انتقال ديتاهاي ضروري در شرايط خاص به شهروندان كاملا احساس مي شود. از اين زير ساخت هاي نوري مي توان براي ايجاد زيرساخت هاي پخش صوت نيز استفاده بهينه كرد.

· پاركينگ‌هاي اتومبيل: استفاده از برنامه‌هاي ويژه به منظور ادغام با سيستم‌هاي شناسايي پاركينگ رايگان براي اطلاع شهروندان.

· ترافيك: نظارت بر ترافيك عابر پياده، دوچرخه يا وسايل نقليه به منظور تطبيق جريان‌هاي نوري شبكه روشنايي شهري با نيازهاي واقعي لحظه‌اي يا به اشتراك گذاشتن اطلاعات لازم براي برقراري قابليت زيست‌پذيري شهري از طريق پانل‌ها يا برنامه‌هاي كاربردي (نور تطبيقي).

· بررسي وضعيت منطقه شامل اطلاعات مربوط به موقعيت دقيق كودكان يا افراد مسن كه داراي برچسب ويژه هستند و نيز اطلاعات وسايل حمل و نقل عمومي يا دوچرخه، حركت مشترك موتورسيكلت‌ها يا اتومبيل‌ها.

 

 

 

بيشتر بخوانيد :    تياندي دوربين مداربسته   نصب دوربين مداربسته  نمايندگي هايك ويژن

· آب و هوا: تجزيه و تحليل وضعيت آب و هواي محلي به منظور به‌اشتراك‌گذاري پيش‌بيني‌هاي آب و هوايي با شهروندان از طريق پانل‌ها يا برنامه‌هاي كاربردي، تطبيق شبكه روشنايي شهري با نيازهاي واقعي و كنترل سيستم‌هاي آبياري عمومي.

· نطارت بر آلودگي: جمع‌آوري داده‌هاي آلودگي جوي يا صوتي.

· خدمات رفاهي: سنجش و اندازه‌گيري مصرف الكتريسيته از راه دور به منظور كاهش هزينه‌هاي كاربران.

· گردشگري: ارائه اطلاعات مستقيم در دستگاه‌هاي الكترونيكي در مورد اماكن محبوب، تاريخي و فرهنگي از جمله اطلاعات خريد بليط يا اطلاعات مربوط به رويدادها براي بازديدكنندگان.

سيستم روشنايي هوشمند (SLS) به منظور ارائه راهكارهاي كامل و قابل اطمينان به شهرهاي هوشمند، با سيستم‌هاي فعال در زيرساخت‌هاي الكترونيكي، اتصال‌دهنده و پردازشگرهاي داده‌اي همكاري مي‌كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.