جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

تأثير رنگ ها در طراحي سايت

طراحي و بهينه سازي سايت

تأثير رنگ ها در طراحي سايت

۵۳ بازديد

تأثير رنگ ها در طراحي سايت

طراحي سايت، روانشناسي رنگ ها، مفهوم رنگ ها در طراحي وب سايت، گرافيك سايت، تئوري رنگ ها در طراحي سايت

تأثير رنگ ها در طراحي سايت

يكي از مسائلي كه توجه بسياري از طراحان را به خود اختصاص ميدهد موضوع روانشناسي رنگ ها ميباشد. رنگ هاي گوناگون اين قابليت را دارند تا تأثيرات گوناگوني بر تفكر و رفتار افراد بر جا بگذارند. شايد دقت كرده ايد كه فست فودهاي بزرگ و معروف در سراسر جهان اغلب از رنگ هاي زرد و يا قرمز استفاده ميكنند. آيا تا به حال از خود پرسيده ايد كه اين رنگ ها چه تأثيري بر شما دارند. هنگامي كه شما وارد يك رستوران يا فست فود ميشويد، مسلماً تمايل فروشنده و صاحب آن رستوران چنين است كه اشتهاي شما تحريك شود، در اينجاست كه رنگ قرمز وارد عمل ميشود. از سوي ديگر رنگ زرد اين حس را در افراد ايجاد ميكند كه تمايل بيشتري به خريد محصول داشته باشند. بنابراين تركيب اين دو رنگ براي يك رستوران به همين سادگي ميتواند معجزه كند!
حال به عنوان يك طراح سايت به اين موضوع نگاه كنيد. سايت هاي گوناگون ميتوانند براي اهداف گوناگون ساخته شوند و محتواي متفاوتي داشته باشند. بنابراين بسته به پيامي كه تمايل داريد به بينندگان خود انتقال دهيد، بايد از رنگ هاي گوناگون و مناسب با پيام خود استفاده كنيد.

تبليغات درون متني/

اگر تمايل داريد براي شركت خود اقدام به طراحي سايت ارزان كنيد پيشنهاد مي كنم ابتدا مقالات مربوط به تفاوت طراحي سايت شركتي و  طراحي سايت فروشگاهي را مطالعه كنيد. من به شما پيشنهاد مي كنم خدمات طراحي سايت پيام آوا را براي اين كار نگاه كنيد. شركت پيام آوا بهترين و با كيفيت ترين خدمات طراحي سايت را در قالب طراحي سايت ارزان و مقرون به صرفه به شما ارائه مي كند.

تبليغات درون متني

انتخاب رنگ هاي وب سايت بر چه اساسي امكان پذير است؟

رنگ هايي مانند رنگ سبز، احساس طبيعت را به بيننده انتقال ميدهد. در نتيجه اين رنگ ميتواند گزينه مناسبي براي سايت هايي باشد كه محصولات آن ارگانيك ميباشد. اين رنگ همچنين داراي مفاهيمي چون امنيت، رشد، ثروت و مثبت انديشي نيز ميپباشد.
رنگ خاكستري كه اغلب به عنوان رنگ خنثي در نظر گرفته ميشود مفهوم جديت را به بيننده القا ميكند. در صورتي كه تمايل داريد در طراحي خود از رنگ هاي قوي مانند قرمز و يا نارنجي استفاده نماييد، رنگ خاكستري ميتواند گزينه مناسبي براي همراهي در زمينه طرح شما باشد.
در صورتي كه دقيقاً با رنگ ها و مفاهيمشان آشنايي داشته باشيد هرچه بهتر و مؤثرتر مي توانيد با بينندگان خود ارتباط برقرار نماييد و تاثير صحيحي بر تفكر اين افراد در رابطه با سايت خود ايجاد كنيد.
يكي از زنگ هايي كه بيشترين استفاده را براي طراحي سايت دارد رنگ آبي است. اين رنگ براي سايت هاي درماني و پزشكي، دانشگاهي و برخي سايت هاي تجارتي استفاده ميشود.

رنگ خاكستري بيشتر براي سايت هاي بيزينسي، سايت هاي فروشگاهي و برخي سايت هاي گرافيكي استفاده ميشود.


رنگ زرد براي سايت هاي فروشگاهي و سايت هاي آموزشي در برخي موارد استفاده ميشود.


با توجه به توضيحاتي كه در بالا به آن اشاره شد رنگ ها تناسب موضوع را با وب سايت شرح ميدهند.
پس لازم است براي سفارش سايت سعي كنيد رنگ سايت را طوري انتخاب كنيد كه با برند خودتان يكي باشد اما با ظاهر سايتتان در تضاد نباشد. از رنگ هايي استفاده كنيد كه شفاف باشند و حالت كدر به سايت ندهند در قسمت هايي كه ميخواهيد نظر كاربران جلب شود از رنگ هاي پر رنگ استفاده كنيد.

تبليغات ميان متني

شركت پيام آوا خدمات طراحي سايت تهران و سئو را با مناسب ترين قيمت به شما ارائه مي دهد. بازاريابي و تبليغات به ركن اساسي جامعه امروز ما تبديل شده است.  تبليغات گوگلبراي موتورهاي جست و جو و همچنين  سئو و بهينه سازي سايت از جمله مهمترين روش ها براي بيشتر ديده شدن سايت شما به حساب مي آيد.

تبليغات ميان متني

 

 

چگونه رنگ‌ها، روي مغز انسان تاثير مي‌گذارند؟

وقتي به رنگي نگاه مي‌كنيم، چشمان ما پيامي به هيپوتالاموس مي‌فرستند و در پاسخ، غده هيپوفيز، سيگنالي به غده تيروييد مي‌فرستد. اين سيگنال‌ها، باعث ترشح هورمون‌هايي مي شوند كه در نوسانات احساسي ما تاثير دارند كه در نتيجه اين احساسات، رفتار ما متفاوت خواهد بود. شايد توضيح اين فرآيند كمي علمي و مشكل باشد، ولي به بيان ساده مي‌توان گفت رنگ‌ها تاثير زيادي روي احساسات و رفتار انسان دارند.

تحقيقات علمي نشان داده‌اند كه رنگ‌ها احساسات مثبت، منفي و گاهي متناقضي را در انسان بيدار مي‌كنند. همچنين گفته مي‌شود كه تنها ۹۰ ثانيه طول مي كشد تا بازديد كننده درباره سايت شما قضاوت كند، كه ۶۲ تا ۹۰ درصد اين قضاوت به رنگ سايت مربوط است. با اين حساب متوجه شديد كه رنگ ها در سايت تا چه حد اهميت دارند.

رنگ‌ها چه معنايي دارند؟

اينكه رنگ‌ها چه معنايي براي افراد دارند، بر اساس شخصيت آنها متفاوت است. يكي ديگر از فاكتور‌هايي كه تاثير و معناي رنگ‌ها را براي افراد متفاوت مي سازد، پس زمينه فرهنگي و اجتماعي است. ولي چند خصوصيت كلي و جهاني براي هر رنگ مي‌توان تعريف كرد كه در ادامه به آن مي‌پردازيم.

رنگ‌ها بسيار قدرتمند هستند و نه تنها روي احساسات انسان‌ها تاثير مي‌گذارند بلكه در رفتار آنها هم نقش دارند. روانشناسي رنگ‌ها، مي‌تواند در معرفي برند شما نقش به سزايي داشته باشد يا در سايت، كاربران را تشويق به خريد، و تعامل كنند. همچنين با استفاده از رنگ ها مي‌توانيد كاربران را به صفحات ديگري كه مد نظر داريد هدايت كنيد.

در تصوير زير ميانگين رنگ‌هايي كه در سايت‌ها معروف و موفق استفاده شده در قالب يك رنگ، نشان داده شده است. به اين معني كه مي‌توانيد ببينيد رنگ اصلي هر سايتي چيست.

روانشناسي رنگ‌ها

در ادامه به رنگ‌هاي مهم در طراحي سايت مي‌پردازيم و تاثيرات مثبت و منفي آنها را نام مي‌بريم.

روانشناسي رنگ سفيد

 

تاثيرات مثبت: بهداشت، وضوح، پاكي، سادگي، بهره‌وري.
تاثيرات منفي: سردي، غير دوستانه بودن، مانع بودن.

رنگ سفيد براي چه سايت‌هايي مناسب است؟

رنگ سفيد ارتباط مستقيمي باپزشكان، پرستاران و دندانپزشك ها دارد، كه براي همين استفاده از رنگ سفيد در سايت هايي كه براي خدمات بهداشتي طراحي مي‌شوند، بسيار مناسب است. همچنين تركيب رنگ سفيد با رنگ‌هاي سياه، طلايي، نقره‌اي و خاكستري مي‌تواند در سايت‌هايي كه براي فروش كالا هاي لوكس هستند، نيز مناسب باشد.

رنگ سفيد براي چه سايت‌هايي مناسب نيست؟

با توجه به اينكه تاثيرات رنگ سفيد، بسيار وابسته به رنگ هايي است كه در كنار آن استفاده مي‌شود، مي‌توان از آن براي هر نوع سايتي استفاده كرد و هيچ محدوديتي وجود ندارد.

روانشناسي رنگ‌ها

روانشناسي رنگ سياه

روانشناسي رنگ‌ها

تاثيرات مثبت: پيچيدگي، شكوه، امنيت، احساسات امن، بازدهي.

تاثيرات منفي: سركوب، سردي، سنگيني، تهديد.

رنگ سياه يك رنگ بسيار قدرتمند است كه ياد آور شكوه و پيچيدگي، استقامت، تشريفات و هوش مي‌باشد. اين رنگ همچنين نماد مرگ، راز، شيطان و شورش است.

رنگ سياه براي چه سايت‌هايي مناسب است؟

رنگ‌هايي كه در كنار سياه استفاده مي شوند مي‌توانند تاثيراتي مانند وقار و ثبات ايجاد كنند يا حسي مانند مدرنيته را تداعي كنند. با اين حساب دامنه استفاده از اين رنگ مي‌تواند گسترده باشد.

رنگ سياه براي چه سايت‌هايي مناسب نيست؟

در هيچ سايتي نبايد به مقدار زياد از رنگ سياه استفاده كنيد. زيرا اين كار حسي مانند مرگ و اهريمن بوجود مي‌آورد.

روانشناسي رنگ‌ها

روانشناسي رنگ خاكستري

روانشناسي رنگ‌ها

تاثيرات مثبت: بي طرفي روانشناسانه.
تاثيرات منفي: عدم اعتماد به نفس، افسردگي،كمبود انرژي.

رنگ خاكستري ارتباط مستقيمي با تشريفات، پيچيدگي و شخصيت محكم دارد.

رنگ خاكستري براي چه سايت‌هايي مناسب است؟

رنگ خاكستري براي سايت‌هايي كه به موضوعي به صورت حرفه‌اي مي‌پردازند، بسيار مناسب است. همچنين براي فروش كالا‌هاي لوكس و ايجاد توازن در سايت ها انتخاب خوبي است.

رنگ خاكستري براي چه سايت‌هايي مناسب نيست؟

در اصل رنگ خاكستري كسل و منفصل كننده است و حس سردي را منتقل مي‌كند. براي همين براي صفحاتي كه لازم است جلب توجه كنند، مناسب نيست.

روانشناسي رنگ‌ها

روانشناسي رنگ زرد

روانشناسي رنگ‌ها

تاثيرات مثبت: خوش بيني، اعتماد به نفس، احساسات قوي، صميميت، خلاقيت.
تاثيرات منفي: غير منطقي، ترس، جدايي، افسردگي، استرس.

روشن‌ترين رنگ كه يادآور خورشيد مي باشد، رنگ زرد است. رنگ زرد با شادي، خوشي، خوش بيني و جواني مرتبط است. همچنين اين رنگ در بعضي طيف ها با ترس و افسردگي همراه است.

رنگ زرد براي چه سايت‌هايي مناسب است؟

در سايت‌هايي كه به نوعي با فعاليت‌هاي شاد و پر انرژي در ارتباط هستند، استفاده از رنگ زرد در طيف‌هاي روشن تاثير خوبي دارد. همچنين استفاده از دكمه‌هاي CTA به رنگ زرد، توجه را به آنها جلب مي كند.

رنگ زرد براي چه سايت هايي مناسب نيست؟

اگر مي‌خواهيد سايت شكلي جدي و با شكوه داشته باشد، استفاده از رنگ زرد پيشنهاد نمي‌شود مخصوصا اينكه رنگ زرد در طيف تيره حالتي مانند بي ارزشي و سهل انگاري توليد مي‌كند.

روانشناسي رنگ‌ها

روانشناسي رنگ نارنجي

روانشناسي رنگ‌ها

تاثيرات مثبت: آرامش فيزيكي، غذا، گرما، امنيت، اشتياق، فراواني، سرگرمي.
تاثيرات منفي: محروميت، سرخوردگي، عدم بلوغ.

رنگ نارنجي ياد آور اتفاقات هيجان انگيز، گرما، سرگرمي است و در بيننده حس علاقه و اشتياق ايجاد مي‌كند. همچنين از رنگ نارنجي براي اعلان هشدار هم استفاده مي‌شود.

رنگ نارنجي براي چه سايت‌هايي مناسب است؟

براي رنگ دكمه CTA مناسب است، چون توجه را به اين عنصر جلب مي‌كند. رنگ نارنجي براي سايت هايي كه تكنولوژي و سرگرمي ارائه مي‌دهند، مناسب مي‌باشد. همچنين انتخاب خوبي براي سايت‌هاي مرتبط با غذا و كودكان است.

رنگ نارنجي براي چه سايت هايي مناسب نيست؟

توجه كنيد كه قدرت نارنجي كمتر از قرمز است پس به عنوان جايگزين قرمز از آن استفاده نكنيد. همچنين استفاده از آن در سايت هايي كه موضوع جدي دارند، توصيه نمي‌شود.

روانشناسي رنگ‌ها

روانشناسي رنگ قهوه‌اي

روانشناسي رنگ‌ها

تاثيرات مثبت: حس جديت، طبيعت، واقعيت و پشتيباني از طريق اين رنگ به خوبي منتقل مي‌شود.
تاثيرات منفي: نداشتن حس شوخ طبعي، عدم پيچيدگي، سنگيني.

مهم‌ترين شاخصه رنگ قهوه‌اي، ارتباط آن با طبيعت است كه حس صميمت را منتقل مي كند.

رنگ قهوه‌اي براي چه سايت‌هايي مناسب است؟

در سايت‌هايي كه مربوط به خوراكي‌هايي مانند قهوه و شكلات هستند، تاثير مثبتي دارد. همچنين براي سايت‌هايي كه خدمات مشاوره املاك ارائه مي‌دهند، مناسب است. پيشنهاد ما اين است كه از رنگ قهوه اي براي پس زمينه سايت استفاده كنيد.

رنگ قهوه‌اي براي چه سايت‌هايي مناسب نيست؟

استفاده بيش از اندازه از رنگ قهوه اي، در سايت باعث مي‌شود كه حالت كسل كننده‌اي به كاربر دست بدهد، پس در صفحاتي كه نياز به جلب توجه كاربر داريد از اين رنگ استفاده نكنيد.

روانشناسي رنگ‌ها

 روانشناسي رنگ صورتي

روانشناسي رنگ‌ها

تاثيرات مثبت: گرما، حس زنانگي، عشق.
تاثيرات منفي: ضعف فيزيكي.

رنگ صورتي از تركيب رنگ قرمز با سفيد ساخته مي‌شود براي همين تا حدي خصوصيات رنگ قرمز را دارد ولي به آن تندي نيست.

رنگ صورتي براي چه سايت هايي مناسب است؟

رنگ صورتي براي سايت هايي مناسب است كه محصولاتي براي خانم‌ها عرضه مي‌كنند.

رنگ صورتي براي چه سايت‌هايي مناسب نيست؟

شايد كمي اين نگاه با تبعيض جنسيتي همراه باشد ولي چنين به نظر مي رسد كه رنگ صورتي براي سايت‌هايي كه بيشتر جنبه مردانه دارند مناسب نباشد، براي مثال سايت‌هايي كه درباره ابزار و ماشين آلات صنعتي هستند. همچنين استفاده بيش از حد از رنگ صورتي در هر سايتي باعث مي‌شود كه سايت حالت جلف و پر زرق و برقي پيدا كند.

روانشناسي رنگ‌ها

روانشناسي رنگ قرمز

روانشناسي رنگ‌ها

تاثيرات مثبت: جرات، قدرت، گرما، انرژي، جنگ و هيجان.
تاثيرات منفي: اختلال، تجاوز، تهديد.

رنگ قرمز ضربان قلب را بالا مي‌برد و تنفس را سريع‌تر مي‌كند. رنگ قرمز ارتباط مستقيمي با شور و اشتياق، هيجان و حركت دارد. جنبه‌هاي منفي رنگ قرمز هم بسيار قدرتمند هستند: مانند علامتي براي آتش سوزي، عصبانيت و خطر.

رنگ قرمز براي چه سايت‌هايي مناسب است؟

براي سايت‌هاي مرتبط با فشن، سرگرمي، ورزش، بازاريابي، تبليغات و غذا، رنگ قرمز بسيار مناسب است.

رنگ قرمز براي چه سايت هايي مناسب نيست؟

رنگ قرمز براي همه سايت‌ها مناسب است ولي در استفاده از آن زياده روي نكنيد چون در اين صورت جنبه هاي منفي رنگ قرمز بروز مي كنند.

روانشناسي رنگ‌ها

روانشناسي رنگ بنفش

روانشناسي رنگ‌ها

تاثيرات مثبت: اصالت، حقيقت و كيفيت، احساساتي هستند كه با رنگ بنفش منتقل مي‌شود.
تاثيرات منفي: سركوب، ناديده گرفتن.

رنگ بنفش از ديرباز به عنوان رنگ درباري و سلطنتي استفاده مي شده و از اين رو همچنان يادآور ثروت و قدرت است.

رنگ بنفش براي چه سايت‌هايي مناسب است؟

اگر از رنگ بنفش تيره استفاده كنيد تا حد زيادي حس لوكس بودن را به كاربر انتقال مي‌دهيد، همچنين رنگ بنفش روشن يادآور بهار و تازگي است. بنابراين اين رنگ‌ها براي سايت‌هايي كه لوازم آرايشي عرضه مي كنند بسيار مناسب است. به طور كلي بنفش براي سايت هاي مرتبط با خانم ها و دختران نوجوان تاثير مثبتي دارد.

رنگ بنفش براي چه سايت هايي مناسب نيست؟

براي جلب توجه رنگ بنفش مناسب نيست. همچنين در هر سايتي كه از رنگ بنفش تيره استفاده كنيد، حس سنگين و منفي به مخاطب انتقال خواهيد داد.

روانشناسي رنگ‌ها

 

روانشناسي رنگ سبز

روانشناسي رنگ‌ها

تاثيرات مثبت: هماهنگي، توازن، تازگي، آسايش، طبيعت، صلح.

تاثيرات منفي: خستگي، ركود، رطوبت.

رنگ سبز يادآور توازن و سلامت است همچنين حس صلح و آرامش را القا مي‌كند.

رنگ سبز براي چه سايت هايي مناسب است؟

رنگ سبز يكي از رنگ‌هايي است كه سيستم چشم انسان آن را به راحتي تشخيص مي‌دهد و آناليز مي‌كند.استفاده از آن در سايت باعث ايجاد حس آرامش است. براي سايت هايي كه دارو و خدمات بهداشتي محيطي ارائه مي‌كنند، بهترين انتخاب مي‌باشد.

رنگ سبز براي چه سايت هايي مناسب نيست؟


رنگ سبز براي سايت‌هايي كه خدمات تكنولوژي و كالا‌هاي لوكس عرضه مي كنند، مناسب نيست.

روانشناسي رنگ‌ها

روانشناسي رنگ آبي

روانشناسي رنگ‌ها

تاثيرات مثبت: هوش، ارتباطات، اعتماد، وظيفه، منطق و ارامش.
تاثيرات منفي: سردي، بي نظمي، غير صميمي.

رنگ آبي يكي از پرطرفدارترين رنگ‌ها بين شبكه‌هاي اجتماعي است چون حس ارتباط و اعتماد را انتقال مي دهد.

رنگ آبي براي چه سايت هايي مناسب است؟

رنگ آبي براي شبكه‌هاي اجتماعي، بانك‌ها و خدمات پزشكي مناسب است.

رنگ آبي براي چه سايت‌هايي مناسب نيست؟

رنگ آبي براي سايت هايي كه با غذا مرتبط هستند، مناسب نيست.

روانشناسي رنگ‌ها

جمع بندي

در اين مطلب روانشناسي رنگ ها را بررسي كرديم و همچنين با استفاده از مثال‌هاي واقعي توضيح داديم كه چه رنگي براي چه سايتي مناسب است ولي دنياي رنگ‌ها مخصوصا براي طراحي وب سايت بسيار گسترده است. توصيه ما به شما اين است كه براي بهترين تاثير، به پرسوناي كاربران و مخاطبان سايت توجه كنيد. همچنين براي نتيجه بهتر چند رنگ را در كنار هم قرار دهيد كه در سايت توازن ايجاد شود ولي تنها از ۲ تا ۴ رنگ استفاده كنيد. بعد از طراحي و پياده سازي، رفتار كاربران را مطالعه كرده و اگر تاثير نهايي مثبت نبود، رنگ‌ها را عوض كنيد.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.