سال ۲۰۱۴ آغاز شده و نزديك به يك ماه از آن ميگذرد، مقايسه آمارها و پيش بيني هاي انجام شده نشان ميدهد بهينه سازي سايت براي موبايل در اين دوران به يكي از مهمترين فاكتورهاي موفقيت تبديل خواهد شد. چرا؟ در ادامه اين مقاله به بررسي تاثير تلفن هاي هوشمند و گجت ها در ادامه راه سئو در سال ۲۰۱۴ خواهيم پرداخت.
سال ۲۰۱۴ آغاز شده و نزديك به يك ماه از آن ميگذرد، مقايسه آمارها و پيش بيني هاي انجام شده نشان ميدهد بهينه سازي سايت براي موبايل در اين دوران به يكي از مهمترين فاكتورهاي موفقيت تبديل خواهد شد. چرا؟ در ادامه اين مقاله به بررسي تاثير تلفن هاي هوشمند و گجت ها در ادامه راه سئو در سال ۲۰۱۴ خواهيم پرداخت.
اهميت توجه به تلفن هاي هوشمند
يك ايده اشتباه در ميان برخي طراحان سايت و كارشناسان سئو وجود دارد كه ميگويند:
چيزي بعنوان بهينه سازي سايت براي موبايل وجود ندارد، زيرا مرورگرهاي متناسب آنها و تكنولوژي هاي استفاده شده هر روز در حال تغيير هستند پس امكان بهينه سازي و سئو بر روي دستگاه هاي هوشمند نيست!
سه دليل اصلي جهت بهينه سازي سايت براي موبايل و تبلت ميتوان ذكر كرد:
رفتار بازديدكنندگان در سايت شما زمانيكه با كامپيوتر شخصي وارد ميشوند با آنچه از طريق گوشي هاي هوشمند انجام ميدهند كاملا متفاوت است و از همه مهمتر فضاي در دسترس مانيتور افراد تا حد چشمگيري كوچكتر است.
استفاده از گوشي همراه هوشمند نسبت به چند سال گذشته بسيار افزايش يافته و با توجه به دسترسي آسان افراد به اينترنت وايرلس يا اينترنت شبكه هاي تلفن همراه مانند ايرانسل و رايتل اين استفاده در فضاي اينترنتي نيز گسترش پيدا كرده است.
گوگل توجه ويژه اي به تلفن ها هوشمند و بهينه سازي سايت براي آنها نشان ميدهد، تا جاييكه راهنمايي براي بهينه سازي سايت براي موبايل منتشر كرده، در وبمستر گوگل بخشي براي نمايش خطاهاي خوانش سايت توسط روبات هاي موبايل ايجاد كرده و اعلام نموده است كه رتبه بندي سايت ها در نتايج گوگل براي كاربراني كه موبايل خود جستجو ميكنند متفاوت است!
بنظر ميرسد كه دلايل بالا براي بهينه سازي سايت براي موبايل كافي باشند و قصد داريم در آينده مطالب بيشتري را در اين زمينه از طريق بلاگسيما منتشر كنيم. در اين مقاله تنها به مقدمه اي از آموزش هاي گوگل بسنده كرده و روش هاي اصلي بهينه سازي نسخه موبايل سايت را معرفي ميكنيم.
نظر گوگل درباره بهينه سازي سايت براي موبايل
گوگل سه راه را جهت بهينه سازي سايت براي موبايل و تبلت استاندارد دانسته و روبات هاي گوگل قابليت تشخيص آن را خواهند داشت.
اولين و بهترين راه براي اينكار استفاده از طراحي رسپانسيو يا واكنشگرا است. در اين روش كدهاي HTML ارسالي براي موبايل و كامپيوتر يكسان هستند ولي با استفاده از دستورات CSS نحوه نمايش و چيدمان اطلاعات در صفحه تغيير خواهد كرد. بعنوان مثال شما ميتوانيد تعيين كنيد كه اگر عرض صفحه نمايش كاربر سايت كمتر از ۴۰۰ پيكسل باشد (ميني تبلت) اسلايدر سايت بطور كلي نمايش داده نشود، زيرا تصاوير و محتويات آن در اين ابعاد قابل تشخيص نخواهند بود.
برتري اين روش به دو روش ديگر آن است كه تشخيص كاربراني كه با گوشي همراه خود وارد شده اند بسيار ساده تر بوده و نيازي به ريدايركت كردن آنها به آدرس جديدي وجود ندارد.
پذيرايي مجزا يا Dynamic Serving روش پيشنهادي دوم از طرف گوگل براي بهينه سازي نسخه موبايل سايت است. در اين روش كدهاي HTML نمايش داده شده به كاربران با توجه به نوع دستگاه مورد استفاده تفاوت ميكند و شما براي انجام اين كار نيازمند كدنويسي هاي پيشرفته و متناسب در هدر سايت خود خواهيد بود.
روش سوم كه در واقع قديمي ترين روش بهينه سازي بوده و تقريبا در پايان راه خود قرار گرفته است، شامل ايجاد يك نسخه كاملا مجزا از سايت مخصوص تلفن هاي همراه و راهنمايي كاربران به آن نسخه مي باشد. دراين روش شما بايد با استفاده از تكنيك هاي مربوطه ارتباط ميان نسخه موبايل و نسخه اصلي سايت را به گوگل بفهمانيد تا اين دو را بعنوان دو سايت مستقل از يكديگر نشناسد. همچنين شما بايد كليه مراحل طراحي را براي اين نسخه موبايلي از ابتدا انجام دهيد.
نكته اي كه در پايان بايد به آن اشاره كنيم آن است كه اگر شما روش طراحي سايت رسپانسيو را انتخاب كرده و همه مراحل بهينه سازي سايت براي موبايل را بخوبي طي نموديد، بايد از درك گوگل نسبت به تلاش هاي خود مطمئن شويد. براي اينكار نبايد دسترسي روبات هاي گوگل به فايل هاي CSS و Javascript سايت خود را محدود كرده باشيد تا قادر به تشخيص رسپانسو بودن سايت شما باشند.
- طراحي وب سايت
- طراحي سايت شركتي
- طراحي سايت فروشگاهي
- طراحي سايت تهران
- طراحي سايت
- سئو سايت
- سئو
- طراحي وب سايت
- طراحي سايت شركتي
11. طراحي سايت تهران
12. طراحي سايت
13. سئو سايت
14. سئو
15. طراحي وب سايت
16. طراحي سايت شركتي