پنجشنبه ۱۴ فروردین ۰۴

7 نكته مهم مديريت كارمندان

طراحي و بهينه سازي سايت

7 نكته مهم مديريت كارمندان

۵۶ بازديد
بي تفاوتي كاركنان نسبت به مسائل و مشكلات سازمان، مشكلي است كه در ايران گريبانگير اكثر سازمانهاي دولتي و بعضي سازمانهاي غير دولتي است. مديران در برخورد با اين موضوع عكس العمل هاي متفاوت از خود نشان مي دهند، بعضي فقط حرص مي خورند، بعضي چون چاره اي نمي يابند بي تفاوت مي گذرند، بعضي چاره كار را آموزش كاركنان مي دانند، بعضي (مديران بي تجربه) اصلاً متوجه آن نمي شوند. در ادامه به بررسي 7 نكته مهم مديريت كاركنان مي پردازيم.

 

1.قدرت دادن به ديگران

يكي از مهم ترين نكاتي كه بايد بياموزيد، قدرت بخشيدن به ديگران است. با اين كار، آن ها را با اعتمادبه نفس، پر انرژي و بانفوذتر خواهيد كرد. علاوه بر آن، آزادي بيشتري در زندگي به دست مي آوريد و رشد و سلامتي سازمان را تضمين مي كنيد. در دنياي امروز، كارمندان مسئول تصميم هاي مربوط به خودشان هستند و مديران فقط آن ها را راهنمايي مي كنند.

2. هركس را متفاوت از ديگران رهبري كنيد

يكي از اشتباهاتي كه رهبران تازه كار مرتكب مي شوند اين است كه مي خواهند همه را به يك شكل هدايت كنند. بايد نسبت به همه مهربان باشيد و با احترام رفتار كنيد اما نمي توانيد انتظار داشته باشيد روش مديريتي يكسان براي همه جواب دهد. مثلاً يكي مي خواهد با چالش هاي جديد روبه رو شود؛ يكي مي خواهد طبق دستورالعمل ها كار كند و بعضي ها هم مي خواهند خودشان برنامه كاري را طرح كنند. براي اينكه رهبر مؤثري باشيد، شيوه هاي مديريتي خود را با ديگران تطبيق دهيد، نه اينكه از آن ها انتظار داشته باشيد خودشان را با شما هماهنگ كنند.

3. ارزش ديگران را حفظ كنيد

اگر تيمي را مديريت مي كنيد، بايد مطمئن شويد كساني كه به تيم ملحق مي شوند بهتر از آن هايي هستند كه تيم را ترك مي كنند. هر تيم سه دسته بازيكن دارد: اولين دسته آن هايي هستند كه مستقيماً به سازمان فايده مي رسانند و تأثيرگذارند. دسته ي دوم نيمكت نشين ها هستند كه به طور غيرمستقيم براي سازمان كار مي كنند و يا دسته ي اول را حمايت مي كنند. دسته ي سوم هسته ي مركزي تيم را تشكيل مي دهند كه معمولاً درون دسته اول جاي مي گيرند. بدون وجود آن ها تيم از هم مي پاشد. وظيفه ي شما اين است كه هر دسته به طور پيوسته رشد كند و ارتقا يابد. براي اينكه تشخيص دهيد وجود چه كساني ضروري است ببينيد اگر تيم را ترك كنند، چه آسيبي به آن وارد مي شود. با اين نوع افراد، مناسب با آن ها رفتار كرده و ارزش هاي آن ها را حفظ كنيد.

4. اعتمادسازي

اعتماد، مهم ترين عامل در شكل گيري روابط فردي و تجاري است. وارن بنيس و برت نانوس اعتماد را مانند چسبي مي دانند كه رهبران و پيروانشان را به هم متصل مي كنند. مردم بيش از هر چيز ديگر مي خواهند به رهبران خود اعتماد كنند و آن ها را باور داشته باشند. آن ها بايد بتوانند بگويند: روزي مي خواهم مانند او شوم. اعتماد بايد به تدريج به وجود آيد و پايدار باشد. راه هايي كه يك رهبر مي تواند اعتماد را از بين ببرد عبارتند از: عمل نكردن به قول ها، شايعه پراكني، نگه داشتن اطلاعات فقط براي خود و دورو بودن. هرگاه اعتمادي از بين برود، بايد دو برابر دفعه ي قبل تلاش كنيد تا آن را بازيابيد. مي توانيد به روش هاي زير اعتماد ايجاد كنيد: براي گوش دادن به ديگران و بازخورد دادن به آن ها زمان كافي اختصاص دهيد، به ديگران احترام بگذاريد و مطمئن باشيد آن ها هم با اعتماد جبران خواهند كرد. هر كس را همان طور كه هست بپذيريد، احساسات و نيازهاي آن ها را پيش بيني كرده و هميشه آن ها را تشويق كنيد.

5. الگوي فداكاري باشيد

اگر تيمي را رهبري مي كنيد، هم تيمي هاي خود را قانع كنيد به خاطر مصلحت تيم بعضي از منافع خود را قرباني كنند. هرچه اعضاي تيم با استعدادتر باشند، ترغيب آن ها به فداكاري دشوارتر است. خودتان اول از همه شروع كنيد و به آن ها نشان دهيد كه به خاطر تيم حاضريد فداكاري كنيد، به رشد و توسعه ي ديگران كمك كرده و در تصميم گيري ها خطر كنيد.
وقتي تمايل خود را به اولويت دانستن منافع تيم نشان داديد، آن گاه مي توانيد از ديگران بخواهيد همين كار را انجام دهند. راه و روش آن را توضيح دهيد و از فداكاري هاي آن ها تشكر و قدرداني كنيد.

شهرنت شبكه اجتماعي خريد و فروش كالا و خدمات. شهرنت فروشگاهي به وسعت شهر شماست. در اپليكيشن شهرنت شما مي توانيد با توليد محتوا و به ازاي لايك و كامنت هاي دريافتي خود درآمد مستقيم ريالي داشته باشيد.

اپليكيشن شهرنت اولين  فروشگاه ساز  در فضاي اپليكيشن است كه همزمان با امكان      فروشگاه ساز آنلاينبراي همه كسب و كارها در كل ايران اين امكان را براي شما ايجاد كرده است كه بتوانيد با ايجاد محتواي در فضاي اين اپليكيشن به شكل مستقيم درآمد ريالي داشته باشيد.

6. قدرداني از ديگران

يكي از اشتباهات رايج ميان رهبران، به رسميت نشناختن و قدرداني نكردن از ديگران است. تحقيقات نشان مي دهد علت اصلي نارضايتي كارمندان اين است كه مافوق شان از آن ها به خاطر كاري كه انجام مي دهند، قدرداني نمي كند. رابرت مك نامارا مي گويد: «ذهن ها همانند قلب ها هستند؛ جايي مي روند كه به آن ها ارزش داده شود». در روابط روزانه با ديگران، نام اشخاص را به ذهن بسپاريد و نشان دهيد كه به احساسات و روحياتشان اهميت مي دهيد. در برنامه ي كاري خود توجه به ديگران را اولويت اول قرار دهيد. هر فرصتي كه به دست مي آوريد از آن ها قدرداني كنيد؛ زيرا با اين كار به آن ها انگيزه مي دهيد و در زندگي شان به انساني تأثيرگذار تبديل مي شويد.

7. مردم بايد بدانند مفيد و مؤثرند

افراد بايد بدانند وجودشان مفيد است. كارشناس رهبري، وارن بنيس، مي گويد: «همه بايد احساس كنند كه در موفقيت سازمان نقش دارند؛ زيرا در اين صورت مي فهمند كارشان معني دارد». والتر شيپلي مي گويد: «ما ۶۸ هزار كارمند داريم. با اين وسعت سازمان، كار من مديريت كردن نيست بلكه محيطي را به وجود مي آورم كه همه به يكديگر كمك كنند تا فراتر از توانايي هاي شان حركت كنند. من به عنوان رهبر، مسئوليت دارم و به خاطر موفقيت ها تحسين مي شوم اما در واقع اين كارمندان هستند كه ما را به جايي كه هستيم رسانده اند».

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.