یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۰۳

تكنولوژي Defog (مه زدايي) در دوربين مداربسته

۱۴۳ بازديد


تكنولوژي Defog (مه زدايي) در دوربين مداربسته
نصب دوربين مداربسته براي بالا بردن امنيت فضاهاي مختلف به يك موضوع فراگير در تمام شهرهاي جهان تبديل شده است. در اين ميان كيفيت تصاوير اين دوربين ها در شرايط آب و هوايي مختلف يكي از موضوعات مهم براي انتخاب نوع دوربين مدار بسته براي نصب است. در چند سال گذشته شاهد توسعه فناوري هاي مختلف در توليد دوربين مدار بسته توسط شركت ها و برندهاي مختلف هستيم. براي مثال به مانند دوربين هاي عكاسي شاهد توليد دوربين هاي مداربسته اي با مگاپيكسل هاي بالا و تا حتي 20 مگاپيكسل هستيم. با اين حال اين نوع تكنولوژي ها به تنهايي براي دوربين هاي مدار بسته و تضمين كيفيت بالاي تصاوير توليد شده توسط آنها نيست. براي مثال عوامل مختلفي مانند نمايش رنگ ها، كنتراست نور و شرايط آب و هوايي به شدت بر روي دوربين هاي مدار بسته تاثير مي گذارد.
وقتي شرايط محيطي كاملا مساعد باشد بديهي است كه دوربين هاي مداربسته براي ايجاد تصاوير با كيفيت با مشكل روبرو نمي شوند اما در شرايط نامساعد جوي مانند باران شديد، هواي مه گرفته يا هواي غبار آلود بسياري از مدل هاي قديمي دوربين هاي مدار بسته با مشكل وضوح تصاوير روبرو مي شوند. اين موضوع به اين دليل ساده است كه ذرات معلق موجود در هوا مانع تصوير برداري با كيفيت بالا توسط دوربين هاي مداربسته مي شود.
يكي از شركت ها ي پيش رو در استفاده از تكنولوژي Defog در انواع دوربين مداربسته، شركت هايك ويژن ( hikvision ) چين است و در ادامه به معرفي اين فناوري مي پردازيم.

بيشتر بخوانيد:  پك دوربين مداربسته     نصب دوربين مدار بسته 

تكنولوژي Defog يا ضد مه چيست؟

تكنولوژي جديد ضد مه يا همان Defog براي برطرف كردن اين مشكل در دوربين هاي مداربسته ابداع شده است. اين تكنولوژي كه بيشتر براي دوربين هاي نصب شده در فضاي باز استفاده مي شود قادر است كه حتي در شرايط مه گرفتگي يا گرد و غبار شديد محيطي نيز تصاوير با كيفيت از محيط را در جهت نظارت دقيق تر به شما ارائه دهد.
نحوه عملكرد اين فناوري بر اساس افزودن الگوريتم تقويت كنتراست قبل از ارسال و فرآيند فشرده سازي در دوربين به سيگنال هاي ويدئويي است. لازم به ذكر است كه ميزان بهبود و بازسازي كيفيت تصوير بر اساس چگالي مه صورت مي گيرد.
تكنولوژي Defog

اين الگوريتم در دو مرحله آناليز خود را انجام مي دهد:

1. تشخيص ميزان چگالي مه يا گرد و غبار در تصاوير

2. نحوه بازسازي و تصحيح سيگنال ويدئويي

 

همچنين اين الگوريتم توانايي اين را دارد كه تراكم تصاوير را به شكل مجزاي پيكسلي توسط هوش مصنوعي خود تجزيه و تحليل كند و از اين طريق كنتراست و وضوح تصوير را ارتقا دهد. نكته مهم اين است كه تمام تنظيمات اين تكنولوژي در درون خود دوربين انجام مي شود و به همين دليل هيچ گونه تاخيري در ارسال تصاوير ايجاد نخواهد شد.

كاربردهاي تكنولوژي Defog

از اين فناوري بيشتر در دوربين هاي اسپيد دام استفاده مي شود چرا كه اين دوربين هاي از دسته دوربين هاي مداربسته outdoor به حساب مي آيند و بيشتر در محيط هاي باز مورد استفاده قرار مي گيرند. به طور كلي از دوربين هاي مداربسته داراي فناوري Defog در پروژه هاي سرباز مانند راه آهن ها، بزرگ راه ها بنادر و فضاهاي عمومي شهري در جهت كنترل ترافيك استفاده مي شود.
مقالات مرتبط براي مطالعه بيشتر:
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.